Nagy lehetőség egy piacvezető országos televíziócsatornán bemutatni a saját gyártású tévéműsorunkat. Fontos azonban, hogy jogilag is átgondolt tervvel üljünk le a tárgyalóasztalhoz a médiaszolgáltató képviselőivel. Hogy mik a legfontosabb szempontok, és mire kell felkészülnünk? Összegyűjtöttük az alapvető tudnivalókat.
Elsődlegesen arra kell számítanunk, hogy a nagy televíziócsatornák a hosszú évek alatt kimunkált sablonszerződéseiket fogják az esetünkben is alkalmazni, amelyekben rendkívül kis mozgásteret engednek a megállapodás tartalmát illetően, és alapvetően szigorú elvárásokat fogalmaznak meg a velük szerződő partnerrel szemben, szigorú kötelezettségeket határoznak meg számukra.
Fontos, hogy tisztában legyünk azzal, pontosan milyen kötelezettségeket vállalunk a szerződés megkötésével. Semmiképp ne írjunk alá olyan szerződést, amely alapján olyan területekért is felelősséget kell vállalnunk, amelyekről nem rendelkezünk megfelelő ismeretekkel, és ráhatásunk sincs a dolgok alakulására, vagy amelyeket már az olvasásukkor sem értettünk.
Érdemes lehet még a szerződéskötés, illetve az üzleti tárgyalások megindulása előtt saját gyártású műsorformátumunk önkéntes műnyilvántartásba való bejelentését is kezdeményeznünk; ezzel a lépésünkkel rögzíthetjük a műsorformátummal kapcsolatos szerzői jogaink legfontosabb ismérveit, többek közt hogy mi vagyunk a műsor jogosultja, egyúttal rögzítve lesz a műsor címe, a műsorformátum keletkezésének a dátuma is, és utólag a műsor felépítése, tartalma is bizonyítható lesz.
A műsorszolgáltatóval kötendő szerződésben vállalt jogaink és kötelezettségeink pontos tisztázása azért is különösen fontos, mert a műsorunkban feltehetőleg majd szponzori megjelenéseket kívánunk elhelyezni. Ahhoz, hogy erre lehetőségünk legyen, a műsorszolgáltatóval kötött megállapodásunkban ennek feltételeit megfelelően tisztáznunk kell, és tudnunk kell, hogy a szponzorokkal létrejött támogatói szerződésünk kiindulópontjai is ezen szerződésben vállalt feltételek lesznek, hiszen azokat a jogosultságokat és kötelezettségeket tudjuk vállalni a szponzorok felé, amelyeket sikerült kialkudnunk magunknak a műsorszolgáltatóval kötött megállapodásban.
Harmadik pillérként ráadásul ugyanehhez kell majd igazodniuk azoknak a szerződéseinknek is, amelyeket a műsor gyártóival, a gyártás egyéb közreműködőivel kötünk. Ha tehát szigorú követelményrendszert állított fel a műsorszolgáltató az elkészült televízió-műsor leadási határidejére, tartalmi felépítésére vonatkozóan, ezeket értelemszerűen nekünk is számon kell tudnunk kérni a műsor gyártóin, hiszen a tévécsatorna felé minket terhel a felelősség.
Lényeges szempont még, hogy szellemi tulajdonjogaink is megfelelően védve és szabályozva legyenek ezen szerződésekben. Ha a szellemi tulajdonjogok közül csak a védjegyjogokat emeljük ki, kritérium szokott lenni a médiaszolgáltatókkal kötött szerződésekben, hogy a műsorunk, leginkább a műsorcím vonatkozásában védjegybejelentéssel, védjeggyel is rendelkezzünk: ez esetben szóvédjegyként bejelenthetjük a műsorunk címét, fantázianevét, illetve szlogenjét is, ha ezek védjegybejelentésre alkalmasak, vagy akár a műsorunk arculatát megjelenítő kreatív logóval is előállhatunk, ha ez az ábra védjegyoltalom tárgya lehet. Az pedig, hogy ki milyen feltételekkel használhatja majd a védjegyünket, milyen időtartamban, és milyen felületeken jelenhet meg mindez, szintén részletes szabályozást igényel a médiaszolgáltatóval kötött szerződésben.
Miért elengedhetetlen, hogy rendelkezzünk a saját gyártású műsorunk vonatkozásában a szerzői és védjegyjogokkal, és ezek részjogosultságait minél kevésbé engedjük ki a kezünkből? Azért, mert ez esetben továbbra is mi határozhatjuk meg, hogy ki mikor, hol és milyen feltételekkel használhatja fel a saját gyártású audiovizuális művünk egészét vagy akár egyes részleteit, továbbá a nevét, szlogenjét, logóját. Ha a televíziós megjelenés időszakát követően vagy akár azzal párhuzamosan a saját felületeinken (social media oldalak) kívánjuk a műsort bemutatni, reklámozni, népszerűsíteni, akkor szükségszerű, hogy mindezekhez kapcsolódóan rendelkezzünk a megfelelő jogosultságokkal és a jogvédelemmel is. Ekkor már csak arra kell vigyáznunk, hogy a médiaszolgáltatóval kötött szerződésünk ne korlátozza mindezt a kelleténél jobban, ne vegye ki a gyakorlatban az irányítást, a döntéshozatali jogosultságot a kezünkből, illetve ne lehetetlenítse el a jövőbeni felhasználásunkat.
Az úgynevezett merchandisingjogokról sem szabad megfeledkeznünk a médiaszolgáltatóval folytatott tárgyalásaink során, ugyanis a műsorhoz vagy annak részletéhez, eredeti alakjához, eleméhez kapcsolódó kizárólagos másodlagos kereskedelmi hasznosítás joga (ez a merchandisingjog) önálló felhasználásként is tovább engedélyezhető, komoly értékkel rendelkező jogosultság, amellyel jelentős reklámértéket adhatunk a műsor megjelenéséhez.
Mielőtt tehát üzleti tárgyalásokat kezdenénk a saját gyártású műsorunk televíziós sugárzásával kapcsolatban, azt javasoljuk, hogy kérjük ki szellemi alkotások jogában és médiajogban jártas ügyvéd segítségét a komplex üzleti stratégia kialakításában, így nemcsak üzletileg, de jogi szempontból is korrektebb, sikeresebb és gördülékenyebb együttműködésre számíthatunk.