2024 februárjában induló cikksorozatunkban az új típusú, nem hagyományos védjegyekkel foglalkozunk. Megnézzük, hogy mit jelentenek a színvédjegyek, hangvédjegyek, hologram-védjegyek, térbeli védjegyek, mintavédjegyek és pozícióvédjegyek, hogyan tudunk ilyen védjegyeket bejelenteni az EU-ban, illetve milyen akadályokkal szembesülhetünk egy ilyen eljárásban, és miben térnek el az új típusú védjegyek a hagyományos védjegyektől, például a szóvédjegyektől, szlogenektől és ábrás védjegyektől.
A cikksorozat első részében a mintavédjegyekkel vagy mintázat-védjegyekkel (pattern marks) foglalkozunk. A mintavédjegyek rendszeresen ismétlődő elemekből állnak. Ilyenek például a Gucci, Tommy Hilfiger, Michael Kors, Burberry, Versace (sorrendben) híres mintázatai:
Mintavédjegyet bármilyen áru vagy szolgáltatás vonatkozásában lehet igényelni, de a legtöbb, Európai Unióban lajstromozott mintavédjegy a divat világához köthető. Találunk ezen kívül például tapéták, csempék, ékszerek, bútorok vagy gumiabroncsok kapcsán bejelentett mintavédjegyet is a lajstromban.
A mintavédjegyeket a bejelentőnek egy négyzet/téglalap alakú mezőben kell ábrázolnia, de ezeket a védjegyeket úgy kell értékelni, kezelni, mintha az adott áru (pl. ruhadarab, cipő) teljes felületét borítanák. Ahhoz, hogy egy mintavédjegy lajstromozásra kerüljön, azaz a jogosult kizárólagos jogot kapjon a minta használatára, termékeken való megjelenítésére, számos feltételnek kell teljesülnie. A védjegyek bejelentésére vonatkozó általános követelményekről, elutasítási okokról és a leggyakoribb, bejelentés során elkövetett hibákról már írtunk itt; a mintavédjegyekre ugyanezek a szabályok érvényesek, azonban van egy elutasítási ok, ami a mintavédjegyeknél gyakrabban előfordul, mint a többi védjegytípusnál, ez pedig a megkülönböztető képesség hiánya.
A megkülönböztető képesség azt jelenti, hogy a védjegynek mint árujelzőnek alkalmasnak kell lennie arra, hogy a védjegyjogosult termékét vagy szolgáltatását megkülönböztesse a piacon más vállalkozások termékeitől vagy szolgáltatásaitól, és a fogyasztók számára egyértelmű információt közvetítsen a termék/szolgáltatás mögött álló vállalkozásról. Ehhez az kell, hogy az adott megjelölést a fogyasztók védjegyként tudják észlelni, azonosítani és meg is tudják jegyezni – ez a mintavédjegyeknél nehezebb, hiszen a fogyasztók egy terméken megjelenő mintát sokszor csak dekoratív elemként fognak fel, nem pedig egy „üzenetet hordozó” védjegyként, amely összeköti a terméket a mögötte álló vállalkozással. Hasonló problémával szembesülnek a térbeli (3D) védjegyek is (pl. Toblerone csokoládé alakja, Lego kocka alakja, Perrier ásványvíz palackja, Rubik kocka alakja), amelyek egy termék külső kialakítására, megjelenésére vonatkoznak, hiszen a fogyasztók ezeket is sok esetben inkább a termék kinézeteként észlelik, nem pedig védjegyként.
Ezek a nehézségek, amelyekkel a mintavédjegyek bejelentői szembesülnek, tetten érhetőek az Európai Unióban bejelentett és lajstromozott, illetve elutasított mintavédjegyek számán is. Összesen 208 mintavédjegy szerepel az EUIPO (European Union Intellectual Property Office) lajstromában, amiből csak 98 került lajstromozásra, azaz a mintavédjegy-bejelentések több mint fele vagy sikertelennek bizonyult (pl. elutasítás, törlés, visszavonás miatt), vagy ilyen irányú eljárás van folyamatban vele szemben. A sikertelen védjegybejelentések aránya a többi, hagyományosabb védjegytípushoz, például a szóvédjegyekhez vagy ábrás védjegyekhez képest lényegesen magasabb.
A megkülönböztető képesség hiánya miatt kerültek elutasításra például a következő mintavédjegy-bejelentések:
Az elutasítás oka a legtöbb esetben az volt, hogy a védjegybejelentésben ábrázolt minta csak az áru külső megjelenítését, mintáját ábrázolja, tehát magától a terméktől nem válik el, a fogyasztók azt nem védjegyként (árujelzőként), hanem csak egy egyszerű dekorációs elemként fogják fel. Több esetben a megkülönböztető képesség hiányának oka az is volt, hogy a minta egy túl egyszerű geometriai alakzatot ábrázolt, amelyet az érintett fogyasztók nem tudnak megjegyezni, és ezért szintén nem védjegyként, hanem csupán díszítésként fogják fel.
A túl egyszerű mintákon kívül az is problémát jelenthet, ha a bejelentett minta túl bonyolult, így a fogyasztók számára nehezen megjegyezhető, nem tudják azt a védjegyjogosulthoz kötni, így a védjegy nem tudja betölteni a származásjelző funkcióját.
A megkülönböztető képesség hiánya miatti elutasítási ok kiküszöbölhető, ha igazoljuk, hogy a védjegy a használat során megszerezte a megkülönböztető képességet. Ilyen módon azok a mintavédjegyek is oltalomképesek lehetnek, amelyek eredetileg nem rendelkeznek megkülönböztető képességgel, de széles körű, intenzív használat révén a fogyasztók azzal sokszor szembesültek, így a megjelölést képesek árujelzőként, megkülönböztető jelzésként értelmezni, amely az adott áru eredetét jelzi. A mintavédjegyek esetén ez a szabály különösen fontos, mert a megkülönböztető képességgel kapcsolatos, lajstromozáshoz szükséges feltételt – túl egyszerű, túl bonyolult vagy csak a termék külső megjelenítését ábrázoló minta esetén – sok esetben csak a megkülönböztető képesség utólagos megszerzésével tudja teljesíteni a bejelentő.
Ha mintavédjegy bejelentésén gondolkodunk, érdemes tehát olyan mintát választanunk, ami az adott iparágban, szektorban különlegesnek, egyedinek számít, de nem túl nehezen megjegyezhető a fogyasztók számára, és a vásárlók azt felismerik, hozzánk kötik. Ha ezeknek a feltételeknek mégsem felel meg a választott minta, a védjegybejelentés időpontja előtti intenzív használat igazolása hozzásegíthet a sikeres lajstromozáshoz, illetve alternatívaként bejelenthető az adott minta ábrás vagy térbeli védjegyként is.
Cikksorozatunk következő része a hangvédjegyekről fog szólni.
- 017869029 lajstromszámú EU-s mintavédjegy
- 018293260 lajstromszámú EU-s mintavédjegy
- 018855021 lajstromszámú EU-s mintavédjegy
- 017980346 lajstromszámú EU-s mintavédjegy
- 018417948 lajstromszámú EU-s mintavédjegy
- 018049709 sz. EU-s mintavédjegy-bejelentés
- 018188527 sz. EU-s mintavédjegy-bejelentés
- 018190256 sz. EU-s mintavédjegy-bejelentés
- 018729137 sz. EU-s mintavédjegy-bejelentés
- 018697255 sz. EU-s mintavédjegy-bejelentés
- 018206090 sz. EU-s mintavédjegy-bejelentés